?

Log in

No account? Create an account

Previous Entry | Next Entry

И еще вот конспект лекции из нашего сада психолога Тали Кейнан.
На иврите. Переводить нет времени. Отличная была лекция.

כשעולים לכיתה א צריכים שארבעה תחומים יהיו מפותחים
1. התחום הפיסי- מוטוריקה גסה ועדינה
והתארגנות במרחב
2. בנוגע להתפתחות השכלית-
חשיבה סכמטית- אצל ילדים בגיל הגן- ייצוג בתמונות.
חשיבה אופרציונלית- בלעדיה לא ניתן ללמוד חשבון וקריאה. יכולים לשמר כמות, להבין רצף. צריכים להיות מסוגלים לעשות הרבה מאוד אופרציות בראש.
3. התחום החברתי- בגיל הגן ילדים לא מבינים שלאחרים יכול להיות רצון שונה משלהם. הם חושבים שלכולם יש את אותה הבנה כמוני. להבין שלאחרים יש צרכים אחרים משלי. מסוגלים לחכות בתור, מסוגלים לוותר. שקר הוא עדות לכך שהילד מפותח יחסית. אם ילד מסוגל לשקר אז זה אומר שהוא מסוגל להבין את האחר.
4. התחום הרגשי-
א. היכולת להתמודד עם תסכולים. אי אפשר להיות תלמיד אם אני חושב שאני יודע הכל. חשוב שילד שעולה לכיתה א ידע להתמודד עם תסכולים.
ב. עצמאות- ילדים בגיל ביה״ס צריכים לדעת להתמודד עם הרבה דברים לבד (ללכת לשירותים, לצאת מהכיתה, לחזור לכיתה, להתאפס מה נלמד בכיתה). בנוסף, צריך להיות מסוגל לייצג את עצמו מבחינה שפתית.
ג. התמודדות עם חוקים וההבנה שאני קטן, והמבוגרים אומרים לי מה לעשות. ילד צריך לדעת לקבל סמכות, להסכים לפעול לפי כללים וחוקים- זה קשור גם לבשלות.

המלצות להורים:
1. לא להיות מורים של הילדים. לשבת עם הילד ולהכין שיעורי בית יכול לעורר הרבה מתחים ועימותים.
2. להחליט על חוקים וכללים בבית. אם הילדים יקבלו את הסמכות בבית, אז יהיה להם קל לעשות את זה במעבר לבית הספר. להעביר את המסר שבחיים תמיד יגידו לנו מה לעשות (המנהלים שלנו למשל), ואם בכל פעם שנתנגד, החיים לא יהיו פשוטים....
3. כמה שיותר לפתח מוטוריקה עדינה- להשחיל חרוזים, לצייר עם צבעים שבורים (כך האצבעות אוחזות נכון - כהכנה לאחיזה נכונה של כלי הכתיבה), לחתוך סלט, לתלות כביסה, לעודד להסתדר לבד- לא להתערב במריבות בין אחים, לאפשר להם להתמודד לבד עם בעיות, שידעו למצוא פתרונות. במקום שבו יש אלימות קשה- אז להתערב.
4. לשחק הרבה משחקים שיש בהם דמיון, תחרות, המתנה בתור (טאקי, חתחתול, מלחמה, משחק זיכרון) ולא לתת לילד לנצח כל הזמן. לשחק אמיתי - לא לוותר, לעזור לו להפסיד, כדי שידע להתמודד עם הפסד. ולהקפיד לשחק מההתחלה עד הסוף- לשמור על רצף, לא להסכים לפרישה באמצע, להקפיד על חוקי המשחק.
ילד בגן חובה שיכול להפסיד ולהמשיך הלאה- יהיה לו יותר קל בכיתה א.
כשלילד רף תסכול נמוך- לא להיכנע.
כשילד נמנע מפעילויות שגורמות לו תסכול - אם זה משחק - זה אמור להיות כיף אז לא ללחוץ. כדאי לחשוב על משחק שמזמן לו הרבה חוויות של הצלחות. אפשר להציע משחק אחר, או אמא והילד יחד נגד האבא ואז אם מפסידים- אז זה הפסד משותף. להציע משחקי זיכרון- ילדים בגיל הגן מצליחים טוב יותר ממבוגרים.
העליה לבית הספר היא מאוד מרגשת אבל גם נורא מפחידה. וצריך לכבד את הרגשות האלו, לדבר עליהם ולעודד אותו. כשילדים מפחדים חשוב לדבר איתם על מה מדאיג אותם באופן ספציפי, למשל אם מפחד שביה״ס מקום גדול- אז אפשר ללכת איתו לשם ולהסתובב איתו.
חשוב להבין שיש שוני איכותי ביכולות של הילדים בין גיל 5 לגיל 6. הילדים מגיעים בשלים. בית הספר נותן מענה לצרכים שלהם. בכיתה א יש הרבה יותר ליווי לילדים ויש הרבה יותר גמישות סביב משחק.
חשוב להבין שבשלות היא עניין של גיל. אם הורים מרגישים שיותר מדי דברים ״גדולים עליו״ אין צורך ללחוץ עליו. לעיתים צריך להתייעץ עם אנשי מקצוע האם להשאיר בגן שנה נוספת.

Comments

( 2 comments — Leave a comment )
liechka
Jun. 14th, 2016 12:09 pm (UTC)
Жаль, что нет воемени переводить. Совсем у меня с чтением на иврите плохо. Первую фразу прочитала как "тхум а-писи". Подумала, что это про то, чтоб быть без памперса. Дошло после моторика адина и пары минут раздумий...
nata_liee
Jun. 16th, 2016 05:17 am (UTC)
:)))
( 2 comments — Leave a comment )